FÖRLÅTELSE!

Ligger och läser en fantastisk tidning vid namn av IKON,så himla bra. Kanske för den har kristna värderingar.. nää skämt och sidor. Den är i alla fall riktigt bra. Just detta nr jag fick här om dagen handlar det mycket om förlåtelse. Förlåtelse är ett ämne som faktiskt till talar mig väldigt starkt. I mitt liv har alltid förlåtelse fått ta en stor plats ut av mitt liv. När jag läst artiklarna om & om igen, så är min första tanke vad är förlåtelse för mig egentligen. Jag ska vara ärlig, ämnet som jag alltid har tagit som en självklarhet, känns på något sätt konstigt och även lite skrämmande. Jag kan inte riktigt sätta ord på vad som är skrämmande. Men att veta när man ska dra gränsen för hur många gånger man ska förlåta är svårt. Men att förlåta det är ändå ett sånt stort ämne så det finns många frågor som jag inte tror man vet exakta svaret på. Men förlåtelse för mig har alltid varit en kärlekskraft, att man accepterar det som har hänt, och då menar jag inte att det var okej det som hände. Men att acceptera att man kan lämna det. Men jag vet inte, som jag sa jag är väldigt osäker på denna fronten just nu. Hur många chanser ska t.ex. en vän få som sviker flera gånger om. I min uppväxt har det alltid varit naturligt att förlåta.. Men som i denna tidning där är det några bilder på en kvinna som har suttit i fängelse på grund av att hon var medhjälpare till ett dubbel mord och hon blev förlåten.. Hon visste ju mycket väl om att det var fel det hon och henne pojkvän hade gjort. Men att bli förlåten för en sådan sak.. Jag tror inte det spelar någon roll hur stor eller lite sak det än är. Utan det är hur många gånger man ska förlåta. Visst det kan vara svårare att förlåta om det t.ex. i detta fallet handlar om mord.. än en liten kompis grej. Men grejen i sig är ju den samma, när man har svikit det är då förlåtelse kommer in. Jag tror som sagt att det finns en chans för oss alla. Men NÄR exakt är det okej att säga nej till någon som vill be om förlåtelse om & om igen. Jag är helt förvirrad.. Vi människor reagerar på helt olika grejer men just denna grejen tilltalade mig så starkt. Vart hittar man dessa svaren, det kanske inte finns några svar. Vem skulle veta vad som är rätt och vad som är fel. Men vart sitter just MIN egna gräns, det är nog bara jag som kan ha det rätta svaret som räcker till för just mina problem.
Men förlåtelse kan ju också vara en slags KÄRLEK, GLÄDJE & SORG.. Att kunna förlåta andra har man ju även själv kommit till en stor insikt med sig själv. Det förknippar många människor med att man är mogen. Men då kommer ju nästa fråga vad är mogen? Nej detta leder bara längre och längre. Jag uppskattar gärna mail eller kommentarer.. om detta ämnet. Men jag tror nog att så länge man är nöjd med sig själv och sina beslut så är man förlåten för de misstag man gör. Det är naturligt att ha funderingar och även göra fel. Det är ju också en charm i sig kan jag tycka att alla vi människor och gör misstag och tar även fel beslut.

Kommentarer
Postat av: Fia

Som sagt förlåtelse är ett starkt ämne. Men jag måste säga att du tar upp det på ett väldigt fint sätt. Du är älskad Tezz!

2011-12-22 @ 01:31:52
Postat av: Sofia

Det beror ju helt på vad man har gjort. Det är ju det som avgör om man ska bli förlåten eller inte.

2011-12-22 @ 01:46:50
URL: http://smnmode.blogg.se/
Postat av: Elsa

Jag håller mig dig i ganska mycket du säger. Men jag förstår inte hur du menar med att det kan vara en kärlek & glädje i förlåtelse.

Men du har säkert något bra att säga om det. Du har alltid så bra grejer att säga.



Många kramar din Elsa

2011-12-22 @ 13:56:32
URL: http://elsasmode.bloggsport.com
Postat av: Josephine

<3

2011-12-22 @ 14:16:12
Postat av: Lollo

Du har verkligen en hjärta av guld Tezz!

2011-12-22 @ 15:15:42
Postat av: LouiseMonica

sv: Visst är det underbart! Blev Jätteglad! Hoppas att du fortsätter att titta in! Kramkram ♥

2011-12-22 @ 15:16:27
URL: http://louisemonica.blogg.se/
Postat av: Mikis

Du kan aldrig förlåta för mycket Tezz.

Hoppas du får en fin Jul. Många kramar Mikis!

2011-12-22 @ 20:59:51
Postat av: Susanne Svensson

Matt 18:21-22

Då kom Petrus fram till honom och sade: "Herre, hur många gånger skall min broder kunna göra orätt mot mig och ändå få förlåtelse av mig? Så mycket som sju gånger?" Jesus svarade: "Jag säger dig: inte sju gånger utan sjuttiosju gånger.



med detta med sju och sjuttiosju gånger menar Jesus inte bara många gånger, utan oändligt jättemånga gånger ska vi förlåta varandra!

Jag säger inte att det är lätt, men det är vad Jesus uppmuntrar oss till att göra. Och då kommer han också att hjälpa oss att fixa det, om vi vill;)



Du skriver bra, Jag gillar dina tankar! Förlåtelse- kärlek, glädje och sorg. Sorg att bära på smärtan tills man ger efter och ber/tar emot förlåtelsen. kärlek i givandet av förlåtelsen och den djupa glädjen i att få bli fri, vilket förlåtelse ger!



keep on shining!

Bless/Susanne

2011-12-23 @ 16:02:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0